Praksisnær ledelsesudvikling
Der findes mange definitioner af og teorier om ledelse. Nogle mere sofistikerede
end andre. Teorier og gode bøger og artikler om ledelse kan være brugbare værktøjer
og hjælpe den enkelte leder til en større forståelse af sin lederopgave. Men de
fleste må sande at det er sværere at udøve god ledelse i praksis. Og hvad er god
ledelse for resten? Det afhænger både af virksomheden/organisationen, ledelsesniveauet,
personen og situationen.
I mit arbejde som konsulent tager jeg altid udgangspunkt i lederens/ledernes virkelighed.
Hvor trykker skoen? Hvorfor gør det ondt? Hvad kan vi gøre noget ved? Hvad kan vi
ikke gøre noget ved? I praksisnær ledelse kommer vi ofte ind på:
- De dilemmaer, som altid følger med lederjobbet.
- Din personlighed spiller ind på din ledelse, og det er derfor rigtig nyttigt at
kende sig selv og sine styrker og svagheder.
- Samspillet mellem forskellige ledelsesniveauer. En af de hyppigst forekommende problemstillinger,
som man for sjældent erkender og dyrker konstruktivt.
Dilemmaer
Ledelse handler i høj grad om at håndtere dilemmaer. Den rigtige løsning, den rigtige
beslutning og den rigtige timing eksisterer sjældent. Fordele og ulemper må afvejes,
ofte inden for kort tid. Hvordan sikrer man den medindflydelse, som virksomhedens
personalepolitik tilsiger, i en situation hvor hurtige løsninger og beslutninger
er nødvendige? Hvordan og hvornår kommunikerer man en upopulær beslutning på en
hensynsfuld, men samtidig klar måde? Hvordan håndterer man berettigede klager over
en medarbejder, uden at ”falde medarbejderen i ryggen”? Hvis en virksomhed har flere
værdier, hvordan prioriterer man så mellem dem, hvis det er nødvendigt.
Personlighed
Din personlighed afspejler dine styrker og svagheder, og den har betydning for måden,
du omgås andre på, og dermed også for din ledelse. Du hverken kan eller skal lave
dig selv om, men du kan udvikle dig, hvis du vil. Det handler først og fremmest
om at lære at bruge sine styrker, men også at kunne tage højde for sine svagheder.
Jo mere du er i stand til dét, desto bedre vil dit samspil med andre være. Du bliver
samtidig i stand til at kunne tage hensyn til den personlighed, dine medarbejdere
er i besiddelse af. Nogle skal motiveres på én måde, andre på en anden måde.
En personlighedstest kan være et godt udgangspunkt for din udvikling som leder.
En personlighedstest kan tillige understøtte en vellykket rekruttering. Jeg har
arbejdet med Mercuri Urvals personlighedstest, og jeg arbejder i dag med NEO PI-R.
NEO PI-R er i dag den mest udbredte test baseret på Fem-Faktormodellen.
Samspil mellem ledelsesniveauer
Både offentlige og private organisationer bliver større og mere komplekse i deres
opbygning. Det kræver en opbygning i afdelinger/funktioner/niveauer, og et harmonisk
og konstruktivt samspil mellem dem er afgørende for virksomhedens succes. Det kræver
blandt andet:
- At hele organisationen handler ud fra samme vision, værdier og strategier.
- At de enkelte enheder kender hinanden og nærer en dybfølt forståelse og respekt
for alle arbejdsområders berettigelse.
- At alle ledere går forrest og sikrer ovenstående.
Den idealtilstand befinder de færreste organisationer sig i. De forskellige ledere
ser og oplever hver deres virkelighed, og den afstand og manglende forståelse, som
det resulterer i, undervurderes ofte. Den indbyrdes kommunikation og formidling
går ofte skævt, og man bruger meget tid på at rette op på misforståelser. Fælles
lederudvikling, hvor man mødes på tværs og i andre rammer, kan sikre en bedre forståelse
og samklang, hvor man med udgangspunkt i dagligdagen udvikler en fælles platform
for god ledelse i lige netop den organisation. Det sker gennem træning i kommunikation,
forventningsafstemning og i udvikling af en fælles forståelse og fortolkning af
vision, værdier og strategier. Ofte vil ledelsesudviklingen tage afsæt i udvikling
af en strategi og/eller i arbejdet med at få strategien til at ”virke” i dagligdagen.
Et fælles udviklingsforløb kan typisk suppleres med individuelle forløb for de enkelte
ledere.